Direktlänk till inlägg 22 april 2012

En stor och en liten

Av avemaria - 22 april 2012 18:44

Heredero har fått en liten vän i sin hage. Lille Pompe som är gårdens egen ponnie till familjens barn delar från och med i går hage med Hero. Första gången i livet skulle jag tro som Hero har en hästkompis i hagen. Hingstar brukar man ju inte släppa ihop och han hade väl knappt varit i hage överhuvudtaget i Spanien. Och här har han fått vara ensam i sin hage sedan han kom för att anpassa sig till Suecia under lugna former. Men igår släpptes de tu ihop. Lugnt  och hövligt. En stor och en liten. En ljus och en mörk. När jag släppte ut Hero efter ridpasset travade han fram till Pompe och gav honom en puss. En liten kompis  i hagen - that's love! Dessförinnan skrittade Hero och jag i ösregn bort till ridhuset, ackompanjerade av Hanna, iförd endast hood-tröja. Visserligen stod det Ulf Lundell över hela bröstet - men vad hjälper det mot ösregn? Det var en hel del andra hästar idag i ridhuset (så klart- himlen hade ju öppnat sig hela förmiddagen) men Hero tog det med upphöjt lugn. En liten typ intresserade honom speciellt, det var en mörk och mycket liten ponny  - påminde väl om Pompe, Heros hag-kompis. Den hade han svårt att släppa fokus på. Hero verkar gilla små killar! Det blev ett lugnt litet pass under Hannas stränga blick. Jag måste fram med skänklarna. Det känns som jag sitter i cowboy-stil när jag för fram dem, men när jag ser mig i ridhusspegeln ser det bra ut, däremot för jävligt när jag sitter i min vanliga "comfort-zone". Så jobba på det, Marie! Jag tycker att Hero är grymt cool, efter bara några månader i Sverige är han hur lätt som helst:  att rida ut med, att rida i ridhus, att rida på ridbana, att gå ihop med andra hästar, att gå ensam... listan är lång. Och bara 4 år! Vilken fullträff! SEN kom prövningen: en timmas personal training med Merethe på MPIYO studio. (Mindfulness/Pilates/Yoga). Jättefint ställe, behaglig och lugn PT. Jag fick pröva på Pilates-reformern och har nu bokat 5 PT pass med Merethe innan hon släpper loss mig ensam i reformern. Merethe var snäll: hon tyckte inte att det var så illa som jag trodde - och jag tyckte faktiskt att det var skön och härlig träning. Och hon kunde pedagogiskt förklara varför man de-stabilseras i bäckenet och bålen med tiden och hon kunde faktiskt också lova snabb förbättring - MEN DÅ MÅSTE JAG JOBBA. Helvete. Jag kommer inte undan. Men skall jag förbättra ridningen så  får jag svälja förtreten att behöva gå på träningspass. Äntligen! utbrast en dotter som tjatat i rätt så många år på mig när hon fick höra var jag hade spenderat eftermiddagen. Hittade en bite Raclette-ost i frysen och tröstade mig med Raclette i kväll med goda tillbehör i min ensamhet - mannen är på jobb. Jag och mina genomblöta ridkläder torkade upp till Raclette-järnets värme och Bryan Ferrys Dylanesque. Rätt bra dag i alla fall. På  bordet vitsippor från Stenshuvud.

En liten och en stor bekantar sig    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av avemaria - 17 november 2013 18:19

Nä nu jäklar måste jag skaka liv i min insomnade blogg. Det har varit en riktigt rolig dag. Hanna och jag hade mest på kul -  både för Hero och för oss - kommit överens med Laura att låta honom starta för första gången i en LC:2. Hanna var inte så pi...

Av avemaria - 9 september 2013 18:25


Idag är första gången på evigheter som det är lite höst i luften. Det har varit en otrolig sommar med en oändlig räcka av soliga dagar och ljumma kvällar. Hero har gått ute dygnet runt hela sommaren och idag är första natten han får stå inne i sin fi...

Av avemaria - 26 juli 2013 22:02

Men herregud, det har gått nästan två och en halv månad sen sist. Vad hände? Ljuset, värmen, sommaren kom emellan kanske. Semester, hav, sol, vänner, sand, grönska. Det vackra och goda livet tog väl över helt enkelt och blogg och web och skärm liksom...

Av avemaria - 13 maj 2013 19:27

Hero, du får ursäkta, men jag har haft en otrohetshistoria med Guingol. Guingol är pre-korsning och bor på Mallorca och där har jag varit på ridresa. Skämt åsido, men Guingol är världens bussigaste dressyrhäst. Inte lika tjusig som pre-hingstarna där...

Av avemaria - 21 april 2013 20:08

Lika seg som vintern har varit, lika segt har det varit på bloggfronten. Men nu jäklar. All snö har smält. Det går att rida på ridbanan. Krokus, snödroppar och påskliljor flaggar i alla färger i trädgårdar och dikesrenar. Let the sunshine in! I skoge...

Ovido - Quiz & Flashcards