Alla inlägg den 15 december 2012

Av avemaria - 15 december 2012 21:04

Det var en fantastisk vinter nyss. Ystad såg ut som ett julkort och gick man en liten kvällspromenad så kunde man lika gärna vara i alperna. Jag åkte till Göteborg för att fira lite jul med min familj och det fick bli tåget för SMHI hade lagt ut en klass två varning för västkusten och Skåne. Och det blev verkligen hårt väder i helgen som gick med storm och massor av snö. Nyss var det -10 grader men nu plötsligt +3. Vattnet flödar överallt, det är halt men lite barmark på sina ställen. Jag säger bara: tack gode gud för mina Ariat Vinterstövlar- I dom har jag pulsat i djup snö, vadat i vatten, mockat och ridit några av mina bästa träningspass hittills. De håller för all väta och för kyla ner till -20 grader och funkar lika bra när det är plusgrader. Vinterns bästa köp! Fötterna är alltid torra och goa. De får hänga med tills jag dör.  Och lille Heredero blir bara bättre och bättre. Nu står han på lågranson av kraftfoder och får mycket hösilage och är lika pigg och trivs faktiskt nästan bättre av det. Han får lite longering på lina i ridhuset innan vi rider, så att han får bralla av sig lite vinterkyla och stelhet (och då pratar vi rodeo vilket är en ny genre för hans del), men sen blir det hur mjukt och lugnt som helst uppsuttet. Duktiga Hero. Tränare Christina är nöjd och jag med. Och med snösulor och broddar tar han sig fram överallt, fram och tillbaka till ridhuset. Han går så lugnt och stilla trots ovana vid snö, för i Malaga är det nog inte mycket till vinter. Men nu smälter det undan som sagt. Ja vem vet, vi kanske får brodda av om det fortsätter att smälta så här. Men i morgon blir det kul! Då skall Hero vara med på ridklubbens julparad. Christina skall ha en liten uppvisning med de ekipage hon tränar. Och Hero skall vara med och Hanna rider honom. Han skall ha vitt schabrak, vita lindor och flätas. Och Hanna skall röd jacka och tomteluva över hjälmen... Hihi.

Här har Hero precis kommit från Spanien för knappt ett år sedan. Det var rodeo då också om man så säger...

 

Ovido - Quiz & Flashcards