Direktlänk till inlägg 15 juni 2012

Born to be wild

Av avemaria - 15 juni 2012 20:39

En strålande fredagsmorgon i juni. Träning för Christina 11.00 Ridbanan på Ryttarshopen var rejält torr och dammig så jag bestämde mig för att hänga på Doeke som skulle skritta bort till ridhuset där Christina redan befann sig, på nyvattnad utebana och nyvattnat underlag i ridhuset. Hero gick lugnt och fint med Doeke tills han fick syn på ridskolans småponniesar inne bland träden i sommarhagarna. De kom glatt galopperandes fram till oss, nyfikna och sällskapssugna och Hero fick kontakt med sitt ursprung och gapade/gnäggade och taktade och tyckte att de små liven var de häftigaste/läskigaste/mest spännande han sett på bra länge. Inte blev det bättre av att Claes och Arnold låg på knä och skurade och svabbade ett stort badkar 100 meter bort, glatt sjungande och på kul skvättande i vår riktning med vattenslangen. Då stelnade till och med trygge Doeke till. Vi fick säga till grabbarna att lugna ner sig några kilo, sen gick det bra att komma förbi. Ute på ridbanan hade Hero den mest ljuvliga utsikt över ungefär 25 olika hästar i hagar i alla väderstreck och han kunde inte ta blicken från allt detta spännande. Han var TVUNGEN att kolla hela tiden på alla hästar som sprang omkring och ville inte riktigt koncentrera sig på mig än korta stunder. Lille rackare!  Christina och jag fattade ett raskt belut att gå in i ridhuset. Där blev det bättre. Men han såg ju Doeke ute på ridbanan genom porten varje gång vi red förbi... OK, det blev i alla fall rätt bra miljöträning. Vi måste ju ha en häst som är cool i alla sammanhang- han skall ju ut på banorna i framtiden, hehe. .. Idag tränade vi på TAKTEN och vägarna och på att hålla bogarna på plats (med hjälp av koner) och till sist gick det fint och avspänt. Skritten hem blev betydligt lugnare. Hero är såå duktig trots allt. Han är faktiskt bara 4 år. Och det är rätt beskedliga små reaktioner han ägnar sig åt. But you can never be safe med en unghäst. Sen avspolning, lite kel, lite gott att äta för Hero och sen ut till lille Pompe. Och jag packade upp min goda matsäck i solen. Kaffe och skinksmörgås med tomat. Mums.

Nöjd ryttare och häst

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av avemaria - 17 november 2013 18:19

Nä nu jäklar måste jag skaka liv i min insomnade blogg. Det har varit en riktigt rolig dag. Hanna och jag hade mest på kul -  både för Hero och för oss - kommit överens med Laura att låta honom starta för första gången i en LC:2. Hanna var inte så pi...

Av avemaria - 9 september 2013 18:25


Idag är första gången på evigheter som det är lite höst i luften. Det har varit en otrolig sommar med en oändlig räcka av soliga dagar och ljumma kvällar. Hero har gått ute dygnet runt hela sommaren och idag är första natten han får stå inne i sin fi...

Av avemaria - 26 juli 2013 22:02

Men herregud, det har gått nästan två och en halv månad sen sist. Vad hände? Ljuset, värmen, sommaren kom emellan kanske. Semester, hav, sol, vänner, sand, grönska. Det vackra och goda livet tog väl över helt enkelt och blogg och web och skärm liksom...

Av avemaria - 13 maj 2013 19:27

Hero, du får ursäkta, men jag har haft en otrohetshistoria med Guingol. Guingol är pre-korsning och bor på Mallorca och där har jag varit på ridresa. Skämt åsido, men Guingol är världens bussigaste dressyrhäst. Inte lika tjusig som pre-hingstarna där...

Av avemaria - 21 april 2013 20:08

Lika seg som vintern har varit, lika segt har det varit på bloggfronten. Men nu jäklar. All snö har smält. Det går att rida på ridbanan. Krokus, snödroppar och påskliljor flaggar i alla färger i trädgårdar och dikesrenar. Let the sunshine in! I skoge...

Ovido - Quiz & Flashcards