Direktlänk till inlägg 10 juni 2012

När sommaren är som vackrast

Av avemaria - 10 juni 2012 20:23

Vaknar till intensiv fågelsång i Vitemölla. Klarblå himmel. Bris. Havet som en turkos hägring. ALLT står i blom. Aklejor, bondpioner, kattmynta, rosor, kungsnäva, limefärgad daggkåpa ... Syrenerna har inte riktigt blommat över och en överdådigt lila och en vitblommande avtecknar sig mot himlen. Träden är nästan hundra år gamla. På knä i rabatterna i Vitemölla på fm. Sen en god lunch med rökta räkor och aioli på grillat bröd. Så hem mot Ystad där trädgården inte är sämre. Mer medelhav här; oliver, fikon, rosmarin, lavendel. Två trötta tjejer (Laura med kompis) åt frukost i solen efter att ha varit på studentfest igår. Sen fick det bli lite struktur på eftermiddagen:  Laura cyklade ut och jag tog bilen till HERO. Han kom glatt gnäggande och småtravande fram när jag hämtade honom i hagen. Först lite vatten och herrtoalettbesök i boxen -  av någon anedning dricker han inte ur sitt fina kar i hagen och dessutom håller han sig tills han kommer in -  sen en omgång rykt. Så satt Laura upp direkt och red fram. Mannen stod utanför staketet vid kortändan av ridbanan iklädd svart som vanligt. Hero skyggade lite varje gång han gick förbi men Laura tyckte bara att det var bra "för då vänjer han sig vid domarbordet". Och det gjorde han. Piggare idag. Fin längning i traven. Fattade rätt galopp, gick kanon. Sen var det min tur. Laura skällde i vanlig ordning. Byt sittben! Slappna av i underbenen! Ser jag att du glappar med tyglarna en gång till får jag SPEL!! Till slut fick jag faktiskt beröm. "Det syns att du har tränat pilates - du är inte lika slapp och svankande..." Tack för den du. Barn talar väl alltid sanning sägs det. I vilket fall som helst - en härlig söndag.

Laura rider (lyft gärna blicken - kallas för att "ge igen" - haha)

 

Jag är glad över Hero långöra

   

Hanna har fotoshoppat - här är Hanna med sin Hero - metallica!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av avemaria - 17 november 2013 18:19

Nä nu jäklar måste jag skaka liv i min insomnade blogg. Det har varit en riktigt rolig dag. Hanna och jag hade mest på kul -  både för Hero och för oss - kommit överens med Laura att låta honom starta för första gången i en LC:2. Hanna var inte så pi...

Av avemaria - 9 september 2013 18:25


Idag är första gången på evigheter som det är lite höst i luften. Det har varit en otrolig sommar med en oändlig räcka av soliga dagar och ljumma kvällar. Hero har gått ute dygnet runt hela sommaren och idag är första natten han får stå inne i sin fi...

Av avemaria - 26 juli 2013 22:02

Men herregud, det har gått nästan två och en halv månad sen sist. Vad hände? Ljuset, värmen, sommaren kom emellan kanske. Semester, hav, sol, vänner, sand, grönska. Det vackra och goda livet tog väl över helt enkelt och blogg och web och skärm liksom...

Av avemaria - 13 maj 2013 19:27

Hero, du får ursäkta, men jag har haft en otrohetshistoria med Guingol. Guingol är pre-korsning och bor på Mallorca och där har jag varit på ridresa. Skämt åsido, men Guingol är världens bussigaste dressyrhäst. Inte lika tjusig som pre-hingstarna där...

Av avemaria - 21 april 2013 20:08

Lika seg som vintern har varit, lika segt har det varit på bloggfronten. Men nu jäklar. All snö har smält. Det går att rida på ridbanan. Krokus, snödroppar och påskliljor flaggar i alla färger i trädgårdar och dikesrenar. Let the sunshine in! I skoge...

Ovido - Quiz & Flashcards